Nutrisi Puasa Cergas Dibulan Ramadhan

Kurang lebih 2bulan lagi, InsyaAllah kita menyambut bulan suci ramadhan, aida dah highlight kan tarikh puasa semoga kita dapat bertemu bulan yang mulia bulan yang penuh keberkatan, kebaikan, pahala dan ampunan.

Kita siapkan diri dari segi mental dan fizikal untuk menyambut bulan ramadhan, pada bulan ramadhan selain menahan lapar dan dahaga selama 13 jam.

Hendaklah kita memastikan kesihatan dan tenaga ditahap yang lebih baik, perkara yang penting seterusnya adalah memilih makanan, kita jangan mengutamakan "selera" daripada kesihatan semasa makan.

Sewajarnya kita makan untuk memberi bekalan nutrien yang sesuai kepada sel-sel tubuh supaya sihat dan seterusnya mengekalkan tisu, organ dan tubuh supaya berada dalam keadaan baik.

Disini aida nak kongsi nutrisi yang perlu diambil sepanjang bulan ramadhan, nutrien utama terdiri daripada vitamin, mineral, asid lemak penting, asid amino penting, karbohidrat kompleks yang membekalkan tenaga dan air. 

๐Ÿ‘‰Semasa sahur dan berbuka Ambil protein dari sumber tumbuhan yang rendah lemak, tanpa kolesterol, tinggi kalsium rendah indeks glesemik dan mudah diserap tubuh untuk membantu mengekalkan rasa kenyang dan memberi tenaga berpanjangan.

Protein shaklee ada 4 jenis๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡

-ESP

-Mealshakes 

-Cinch

-Life shake

Nutrisi Ramadhan Klik๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡

https://www.shaklee.com.my/content/nutrisi-ramadhan

                                       


๐Ÿ‘‰Kekal Hidrasi 

Semasa sahur dan berbuka ambil makanan yang tinggi dengan kandungan air, seperti tomato, timun, salad, tembikai dan buah oren.

Minum performance drink dengan rumusan opti-lyte proprietary yang membekalkan elektrolit dan membolehkan badan anda untuk menghasilkan tenaga segera yang berkekalan bagi membolehkan anda sentiasa aktif.

Elakkan minuman bersoda dan jus buah karena kandungan gula yang tinggi akan merangsang paras insulin, terutamanya bila diambil semasa bersahur boleh menyebabkan hipoglisemia dan meningkatkan rasa lapar.

Air teh dan kopi juga perlu dielakkan kerana ia bertindak sebagai diuretik dan menyebabkan kehilangan lebih banyak air dan meningkatkan dehidrasi, pengambilan makanan masin juga perlu dielakkan kerana ini boleh meningkatkan rasa dahaga.

Info Performance Drink Klik๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡๐Ÿ‘‡

http://www.aidavitamin.com/2022/02/minuman-performance-menyegar-dan.html










Catat Ulasan

0 Ulasan